Ostatnio przy okazji innego wyjazdu odwiedziłem Tatra Muzeum. Jest to niewielkie, ale ciekawe muzeum, w którym można znaleźć wszystkie produkowane osobowe Tatry, jak również ciekawe ciężarówki. Tatra sama w sobie jest ciekawą marką, którą warto poznać, choćby dlatego, że jest jedną z najstarszych marek samochodowych na świecie i najstarszą w Europie. Co ważne, do dziś produkuje samochody, teraz już tylko ciężarowe, głównie specjalnego przeznaczenia. Tatra słynie z wielu bardzo ciekawych rozwiązań. Zaczynając od niezależnego zawieszenia tylnej osi w samochodach ciężarowych – zamiast sztywnego mostu – przez stosowanie po dziś dzień silników V8 chłodzonych powietrzem (zarówno w ciężarówkach jak i dawniej w osobówkach), montaż silników z tyłu w samochodach osobowych, stosowanie trzeciego światła przedniego, aż po bardzo dopracowane aerodynamicznie nadwozia. Muzeum jest niewielkie, można je zwiedzić w ciągu 1-1,5 godz., więc jeśli tylko przejeżdżacie przez Ostravę warto zboczyć do położnej nieopodal miejscowości Kopřivnice i poznać tę część motoryzacyjnej historii.
 
Już przed wejściem czeka na nas ciekawy pociąg. Trzeba pamiętać, że Tatra to również wagony kolejowe. Jednakże w muzeum znajdziecie motoryzacyjną część historii zakładu.
 
Tatra Muzeum
 
Bilet kosztował niecałe 20zł. Czy to dużo czy mało, sam nie wiem, ale nie żałowałem.
 
Bilet wstępu
 
Zaraz po wejściu napotkacie najstarsze samochody, a w każdym miejscu muzeum, pomiędzy samochodami znajdziecie silniki, mnóstwo silników, nawet lotniczych (tych jednak nie sfotografowałem, nie pytajcie czemu, nie wiem).
 
Najstarsze samochody
 
Silniki
 
 
Najstarsze samochody
 
 
Silniki
 
 
Silniki
 
 
Najstarsze samochody
 
Najstarsze samochody
 
Najstarsze samochody
 
Najstarsze samochody
 
Dalej mamy nowsze samochody.
 
Samochody
 
 
Samochody
 
 
 
Tatra 600 cabrio? Serio? Pierwszy raz  w życiu taką widzę. Nie wiedziałem, że taka istnieje, ale jeździłbym jak szalony.

 

 
Tatra 600
 
Tatra 600
 
 
Tatra 600
 
 
A tutaj wspomniana wcześniej trzecia lampa przednia.
 
Trzecia lampa
 
 
I Tatra 603. Piękna 🙂
 
Tatra 603
 
 
Tatraplan –  wóz, który ma 3 tylne szyby – za siedzeniem, przed silnikiem i zewnętrzną. Piękny wóz, który można spotkać również na polskich rajdach pojazdów zabytkowych. Sam go nieraz spotkałem.
 
Tatraplan
 
 
Tatraplan
 
 
Tatraplan
 
 
Czeski Garbus?
 
Tatra Garbus
 
Przerwa na serwis…
 
Serwis
 
… i czas na ciężarówki
 
Ciężarówki
 
Ciężarówki
 
Ciężarówki
 
A pośród nich moja ukochana Tatra 613.
 
Tatra 613
 
Tatra 613
 
Nie pierwsza na tym piętrze.
 
Tatra 613
 
Ale więcej było na górze (muzeum ma piętro). I to w niejednej wersji.
 
Tatra 613
 
Tatra 613
 
Tatra 613
 
Tatra 613
 
Tatra 613
 
Tatra 613
 
Po prostu kocham ten wóz, duża limuzyna z chłodzonym powietrzem V8 umieszczonym z tyłu. Całkowicie nietypowe podejście do budowania samochodów. Czego chcieć więcej 😉
 
Ale na górze był też dział sportowy…
 
Sportowe Tatry
 
Sportowe Tatry
 
Sportowe Tatry
 
Sportowe Tatry
 

Sportowe Tatry

Sportowe Tatry

 
I cała gama silników, w różnych wersjach i o różnym przeznaczeniu, chłodzonych powietrzem.
 
Silnik
 
Silniki
 
Silniki
 
Silniki
 
Silniki
 
Silniki
 
Silniki
 
Silniki
 
 
 
 
Silniki
 
Silniki
 
Nawet chłodzone powietrzem V8 turbo.
 
Silniki chłodzone powietrzem
I V12 biturbo.
Silniki chłodzone powietrzem
 
Znalazł się też jeden „przekrojony” silnik z wałkiem królewskim.
 
Silniki chłodzone powietrzem
 
Silniki chłodzone powietrzem
 
I chyba jedyny jaki tam widziałem silnik chłodzony cieczą.
 

Silnik

Silnik

 
A także dwa ciekawe prototypy. Pojazd śnieżny na płozach. Napędzany śmigłem lub kołem-walcem umieszczonym z tyłu. Z czterema płozami skrętnymi i hamulcem ręcznym w tylnych płozach.
 
Pojazd śnieżny
 
 
Pojazd śnieżny
 
Oraz czeski odpowiednik naszej kolejowej Warszawy, czyli Tatra na kolejowych kołach, przystosowana do jazdy po torach.
 
Kolejowa Tatra
 
Kolejowe koła
 
Muzeum jest niewielkie, ale moim zdaniem zdecydowanie warte odwiedzenia. To oczywiście nie wszystkie eksponaty, które tam znajdziecie, ale – w mojej subiektywnej opinii – jedne z ciekawszych.
 
Mam nadzieję, że podobała się Wam ta krótka relacja i zachęciła do poznania historii Tatry, bo wbrew pozorom to ciekawa marka. Z pewnością odwiedzę muzeum jeszcze raz, żeby na spokojnie wszystko obejrzeć. Tym razem miałem niewiele czasu, do muzeum dotarłem ok. 15:10, a zamykają o 16:00, więc musiałem się spieszyć. To tyle na dziś. Do zobaczenia 🙂
 
P.S. Do dzisiaj nie wiem co tam robił motocykl BMW 😛
 
Motocykl
 
 
Podobało się? Podziel się z innymi: